Csehországban jártunk

2019. október első hetében Garda László igazgatóval, Illés Gabriella projektvezetővel, valamint iskolánk három tanulójával három tanulójával: Kerti Benedek, Krekk Petra és Garda Luca hetedikes tanulókkal részt vettünk a soron következő Erasmus+ találkozón, melynek helyszíne a csehországi Hradec Kralove volt. A diákok vendéglátó családoknál laktak, gyakorolhatták az angol nyelvet, bepillanthattak a családok mindennapjaiba.

Az utazáshoz a Görögkatolikus Metropóliától kaptunk bérbe autóbuszt, így megállhattunk Pozsonyban egy rövid városnézésre.

A programban részt vevő országok negyedik helyszínén a fő feladat: a környezetvédelmi felelősség vállalás és az aktív állampolgárság fejlesztése volt  különböző tevékenységeken keresztül. Tanulóink  egy prezentációban mutatták be, hogy iskolánk hogyan vesz részt évről- évre a „72 óra kompromisszumok nélkül” országos felhívásban. Bemutatták társaiknak milyen felelősséget vállalunk a környezetünkért, mit teszünk azért, hogy a közösségünk jobb legyen. Majd megfogalmazták, hogy a következő időszakban a különböző tanórákon, hogyan tudunk nagyobb hangsúlyt fektetni a szelektív hulladékgyűjtésre az iskolánkban. Később minden ország ismertette, hogy mit szeretnének megvalósítani ebben a programban. Többek között a spanyol diákok egy napenergiára épülő, biogazdaságot terveznek építeni ebben a tanévben.

Ezt követően a tanulók kaptak egy újabb projektfeladatot: a fenntartható környezet fejlődésének stratégiáját kellett kidolgozniuk egy- egy ország résztvevő diákjainak. A hét során figyelmesen kellet a városban járniuk és a programokon részt vállalniuk. A felmerülő problémákat, hiányosságokat le kellett jegyezniük s ki kellett találni rá egy megoldást.

A környezetvédelem a további napokban is főszerepet kapott a programokban, melyeket a cseh társaink szerveztek nekünk. Bemutatták a  Na Plachtě természetvédelmi területet, mely régen  katonai kiképző hely volt. Ma már növénytani és állattani szempontból is egyedinek mondható a táj. A gyerekek itt is különböző feladatokat kaptak, hogy megismerhessék az itt élő növény- és állatvilágot. Ellátogattunk Krkonošský Národní Parkba ahol 45,5 méter magasban a fák tetején sétálhattunk. Ezt követően libegőztünk és túráztunk a festői szépségű hegyekben.

Másnap megnéztünk egy zongoragyárat és a hozzá tartozó kiállítótermet. Megtudtuk, hogy a Petrof család hatodik nemzedéke vezeti a gyártást, ahol kézzel készítik a hangszereket a húrozástól a hangolásig. Körülbelül fél év alatt készül el egy-egy darab. A délután folyamán a gyerekek külön foglalkozáson vettek részt, kavicsokat festettek, melyeket később iskolai árverésen értékesítenek, és a befolyt pénzt egy korai fejlesztő központnak adják. Mi pedagógusok megbeszéltük, hogy milyen eredményei vannak a programunknak ebben a szakaszban, illetve még milyen feladatok előtt állunk az elkövetkező időszakban.

Vendéglátóink szervezésének köszönhetően eljutottunk Prágába is. Itt ellátogattunk a Mezőgazdasági Múzeumba. Interaktív feladatokon keresztül megismerkedhettünk a halászattal, vadászattal valamint a víz fontosságával. Kipróbálhattuk, hogy egy átlag család mennyi vizet fogyaszt a mindennapi feladatok, fürdés, mosás, mosogatás stb. során, és, hogy mennyire vagyunk környezettudatosok a mindennapi tevékenységeinkben. Saját magunk tervezhettük meg virtuálisan, mit szeretnénk termelni a földünkön, hogyan szántjuk fel és hogyan vetjük el a vetőmagokat. Az itt szerzett tapasztalatok nagyon tanulságosak voltak.

Később városnézésre mentünk. Megtekinthettük Prága nevezetességeit: a Szent Vitus székesegyházat, sétálhattunk a Károly- hídon. Megnéztük az Óvárosi téren a csillagászati órát, az Orlojt és a Tyn templomot is valamint a Vencel teret, ahol Szent Vencel lovasszobra áll.

        A hét utolsó napján ellátogattunk egy gyermeksegítő központba, ahol korai fejlesztéseket végeznek egészen újszülött kortól. Az itt dolgozók segítenek, azoknak a családoknak, akiknek a gyermekeiknél különböző problémákat diagnosztizáltak, például csökkent látású, látássérült, megkésett beszédfejlődésű kicsiket is fejlesztenek.

Később a cseh kollégák bemutatták Hradec Kralove nevezetességeit.

A nap és a hét befejezéseként megbeszéltük a hét elején kiadott projektfeladatban leírt észrevételeket valamint, az ezekre talált megoldásokat.

       Örülök, hogy részt vehettem ennek a hétnek a programjaiban. A gyerekekkel együtt sok tapasztalattal és élménnyel gazdagodva térhettünk haza.

Kertiné Ternován Erzsébet

a projektben részvevő tanár